Het laatste nieuws, tips en acties

Interview Koen Sieben over ondernemen & aanjagen

Wat is jouw rol bij CvJO Nijmegen?
Ik heb “Aanjager” op mijn visitekaartje staan.

Wat betekent ‘aanjager’, en waarom is dat belangrijk?
Co-werkomgevingen hebben iemand nodig die het overzicht heeft, verbindingen creëert en zorgt voor een ondernemende dynamiek, oftewel: aanjagen. Een aanjager is iemand die initieert (denk aan events), motiveert (de ondernemers) en de cultuur bewaakt (halen we met zijn allen het maximale uit CvJO Nijmegen?).

Heel concreet betekent dat ik stimuleer dat er bijeenkomsten worden georganiseerd, dat ondernemers elkaar actief opzoeken en dat er een gezellige, ondernemende sfeer hangt. Daarom is de rol van aan aanjager heel belangrijk. Een paar bureaus, hippe meubels en leuke kleurtjes zorgen er niet voor dat ondernemers elkaar gaan inspireren, verder helpen etc. Je hebt iemand nodig die dat stimuleert.

Hoe bewaak je dan de cultuur?
De cultuur maak je samen. Hierover gaan we geregeld met alle CvJO-ondernemers over in gesprek. We hebben het dan bijv. over de kernwaarden van CvJO Nijmegen, over datgene wat we gemeenschappelijk hebben. Door het hier met elkaar over te hebben, ontstaat die cultuur vanzelf. Zoiets ontstaat organisch, de cultuur van een jaar geleden is anders dan van nu.

Wat heb jij met ondernemerschap?
Ondernemerschap staat wat mij betreft voor “verantwoordelijkheid” en “vrijheid”. Dat kan in loondienst, maar het mooiste is wanneer je verantwoordelijk bent voor je eigen bedrijf. Zelf aan de knoppen draaien, uitproberen, falen en (hopelijk) slagen. Vroeger liep ik al met grote ogen door de autogarage van een bevriend ondernemer, in die tijd is de liefde voor het ondernemerschap geboren…

Wat zorgt er voor dat de ene ondernemer wel slaagt en de ander niet?
Door persoonlijke ervaring, maar ook door goed naar anderen te kijken, heb ik het volgende ontdekt:

5 Tips:

  • Ondernemen in deze tijd is vooral: keuzes maken. Wie is je doelgroep? Hoe wil je overkomen? Waarmee onderscheid je jezelf? De succesvolle bedrijven kiezen er juist voor om een niche te bedienen, in plaats van te richten op de massa. Dat voelt heel tegenstrijdig, maar de feiten laten zien dat het juist slim is.
  • Onthoud de 20/80 regel. Focus je op de 20% inspanning waarmee je 80% resultaat kunt behalen. Het laaghangende fruit. Ondernemen is vooral ‘Doen’. Daarbij is het inschakelen van je netwerken heel belangrijk. Heb je geen netwerk? Dat lijkt me sterk, maar door simpelweg je droom en doel te delen, groeit je netwerk vanzelf.
  • Begin vandaag. Te veel ondernemers willen alles eerst perfect hebben. Accepteer dat het nooit af is en dat je fouten moet maken om ergens te komen. Juist door fouten te maken, word je wijs.
  • Praat met andere ondernemers, zoek ook omgevingen op waar veel (startende) ondernemers komen. Vraag hen om hun leermomenten en tips. Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Er zijn ook genoeg boeken geschreven over en door ondernemers. Wie inspireert jou, kijk of je van hem/haar kunt leren.
  • Wees niet bang om te mislukken. Als je kunt begrijpen dat mislukken helemaal niet iets is om je voor te schamen, dan ben je er voor 50%, want dan sta je heel anders in het ondernemersavontuur. De angst voor mislukken zit vooral tussen jouw eigen oren. Denk je nou werkelijk dat je wordt nagewezen op straat als je mislukt?… Hoe vaak heb je dat al met eigen ogen gezien? Nooit! Mislukken bestaat niet, ook al haal je jouw doel niet, je leert er wel degelijk van. Opstaan dus en opnieuw beginnen. Wedden dat het de volgende keer wel lukt?

5 Valkuilen:

  • Ik wil iedereen kunnen bedienen (te veel doelgroepen).
    • Wanneer je te veel doelgroepen wilt bedienen, dan bedien je uiteindelijk niemand. Met hagel schieten, raak je niemand.
  • Je kunt me overal voor inschakelen.
    • Sluit aan op het punt hierboven. Wanneer je zogenaamd specialist in alles bent, neemt niemand je serieus.
  • De administratie, die komt wel.
    • Uitstellen van een goede administratie zorgt voor stinkende wonden. Verdiep je in wat er nodig is (daarbij kunnen collega-ondernemers je vaak al helpen). Wanneer je echt een hekel hebt aan administratie besteed het dan desnoods uit, maar zorg wel dat je op de hoogt bent van je financiële situatie.
  • Visitekaartjes bij Vistaprint kopen.
    • Een goedkope uitstraling levert geen klanten op. Investeer (het zijn geen kosten, maar het is een investering) in je uitstraling. Niet willen investeren in jezelf of bedrijf symboliseert in feite ook hoe serieus jij jezelf en je bedrijf neemt.
  • Alles doen, behalve op zoek naar klanten.
    • Sommige ondernemers doen alles heel goed, maar vergeten tijd te stoppen in acquisitie en netwerken. Je hebt dan een perfect product, maar geen klanten.